Nytt leketøy :) (fredag 26.12.08 15:02)

Gaven jeg har gitt meg selv til jul er en Ozone 6907. Kjøpte den brukt, men med fortsatt fin duk og nytt linesett har den mange timer med moro igjen :)

Link til info om vingen på Ozone sine nettsider >>

Til toppen >>

Til: Lars Tore - Fra: Lars Tore (onsdag 24.12.08 13:30)

Hva får jeg? Følg med :)

GOD JUL (onsdag 24.12.08 11:44)

Til toppen >>

Vågå PG Open 2009? (søndag 14.12.08 21:14)

Planleggingen er i full gang!

Mer informasjon på sidene til Arne Kristian Boiesen.

Link til sidene til Arne Kristian Boiesen >>

Til toppen >>

Premie! (søndag 14.12.08 15:57)

I går kveld arrangerte klubben jeg er medlem av, Stjørdal Hang- og Paragliderklubb, julebord. Kjempestemning med god mat og god drikke :) Dette var også arena for utdeling av premier. Klubben deler ut pengepremier pålydende kr 2500,- og vandrepokal til den hg- og pg-piloten som har fløyet lengst fridistanse i løpet av innveværende år. I år gikk premiene til Tibor Stern jr og meg :)

Bilde: Vandrepokalen jeg fikk utdelt

Link til Stjørdal Hang- og Paragliderklubb >>

Til toppen >>

Rudolf? (tirsdag 09.12.08 15:54)

Jeg tok en gåtur opp Forbordsfjellet i dag, bare måtte ha litt frisk luft :)
Jeg parkerte bilen ved Svartkam-parkeringa, tok turen opp fjellet og knipsa noen bilder. Kjempefint der oppe! På tur ned fra Svartkam-parkeringa i bil møtte jeg karen du ser på bildet. Han ble rimelig skremt :) Kunne nok ha gitt litt mer gass og fått fylt opp fryseren......spørs bare om bilen hadde berga! Bildet er ikke av det beste da det ble tatt med mobilkamera inne i bilen i fart........

Bilde: Elgen jeg møtte. Trykk for større format.

Til toppen >>

Glatt i Trøndelag (lørdag 06.12.08 01:43)

Jeg trives veldig bra når jeg kan hive meg på trampsykkelen og få litt frisk luft samtidig som kondisen muligens blir noe bedre :) Men akkurat nå er det speilblanke veier i Stjørdal. Hva gjør man da? Vel, jeg har gått til anskaffelse av piggdekk på sykkelen. En smule tyngre å sykle, men man holder seg iallefall oppe på sykkelen istedet for å ligge nesegrus mens forbipasserende humrer......:) Dekkene jeg gikk for var Nokian Hakkapeliitta. Bra dekk!

Kite (torsdag 27.11.08 16:06)

Mye høydevind og stort sett dårlig vær i Trøndelag for tiden, blir derfor minimalt med flyging. Heldigvis er det ikke så veldig lenge til Mexico-turen :)
Dagen i dag starta med regn, men etter hvert ble det oppholdsvær. Dette ga mulighet for kite-trening. Er nybegynner i denne sporten, så det er greit å få trena litt kite-kontroll før jeg legger innover ett eller annet fjell på tur :)

Bilde: Trener kite-kontroll. Tatt med et dårlig mobilkamera.

Til toppen >>

Poesi på høyt plan! (lørdag 22.11.08 21:05)

Jeg kom over disse eksemplene på kjærlighetsdikt skrevet av Joe Popper. Poesi på høyt plan ;) Trykk bildet for større format!

Kilde: paraglidingforum.com

Se diktene her >>

Til toppen >>

Hyttetur (fredag 21.11.08 11:20)

Mandag tok jeg turen nedover til familiehytta på Sjusjøen. Planen var å få testa kite´n min, en Ozone Access XC 8 m2. Men den gang ei. Tirsdag blåste det veldig mye, alt for mye for en sylfersk kiter som jeg er. Onsdag ble det pinadø vindstille der oppe, noe som ikke ga rom for noe kiting. I går gikk turen hjemover igjen, og med det værvarselet som var meldt i Trøndelag valgte jeg å starte hjemturen tidlig på dagen....altså ingen kiting da heller. Vel, vel.....det ble iallefall noen turer i frisk fjelluft :)
Knipsa noen bilder, disse ligger på bloggen min.

Bilde: Fint vær, men vindfullt © Lars Tore Strand  Trykk for større format

Link til wordpress.larstore.com >>

Til toppen >>

Monarca Paragliding Open 2009 (fredag 14.11.08 12:12)

En lang vinter med mørketid, snø og slaps ligger foran oss. Vel, for min del blir den ikke så lang :) 29. desember går turen til Valle de Bravo i Mexico, og der skal nesten fire uker benyttes til episk flyging i ett av verdens beste flysteder, iallefall når det gjelder stabilt flyvær.  3. - 9. januar skal jeg delta i Monarca Paragliding Open 2009, en FAI II-konkurranse med 150 deltakere fra hele verden. Foreløpig ser det ut til at vi blir 13 deltakere fra Norge. Godt å ha noe å se frem til før mørketida virkelig setter inn :)

Bilde: Fra deltakerlista. Trykk for større format.

Link til Monarca Paragliding Open 2009 >>

Til toppen >>

Bilder (mandag 10.11.08 19:02)

Jeg har oppdatert bloggen min med noen bilder fra sesongen 2008. Det vil bli lagt ut flere bilder etter hvert, så følg med :)

Bilde: Ørsta 24.05.08. © Lars Tore Strand

Link til bloggen min >>

Til toppen >>

Photoshop (onsdag 05.11.08 23:03)

Photoshop er et kjekt program, blant annet når man ønsker å flikke på bilder man ikke er helt fornøyd med. Bildene over viser to utgaver av det samme bildet. Det første bildet er det orginale; nokså uskarpt og med blasse farger. Bilde nummer to er samme bilde etter en runde i Photoshop. Stor forskjell!

Filter til fotoapparatet (onsdag 29.10.08 15:01)

Jeg ble anbefalt å skaffe et UV-filter og et polariser-filter til kameraet mitt. UV-filteret beskytter kamera-linsa mot riper samtidig som det gir en bedre skarphet og fargebalanse i bildene. Polariser-filteret fjerner blant annet uønskede refleksjoner samt forbedrer kontrasten i bildene. Jeg bestilte derfor et UV- og et Polariser-filter av merket Hoya gjennom et amerikansk firma på ebay. I USA koster disse filterene ca en tredjedel av hva de koster her hjemme....inkludert frakt. Penger spart er penger tjent ;) Klikk bildene for å se filterene i bruk på kameraet mitt. Polariser-filteret kan justeres og det er forskjellige justeringer av dette filteret bildene viser.....

Til toppen >>

Måne-bilder (søndag 19.10.08 21:32)

Skyene forsvant i kveldinga. Turen gikk derfor ut for å knipse noen bilder....må jo teste kameraet! :) Blåste en del på Forbordsfjellet, så det var vanskelig å få kameraet til å holde seg i ro. Et par av bildene ble kurante. Trykk for større format.

Hvor man burde ha vært (mandag 13.10.08 15:45)

Høstværet har slått til for fullt i Trøndelag; skyene henger tungt, regnet sildrer og vinden blåser kraftig. Kan ikke unngå å ønske meg et helt annet sted under slike forhold.....Greolieres for eksempel. Får trøste meg med å lese om turene til Frode Halse og Fred Gustafsson. Sjekk sidene deres ved å følge linkene under.

Bilde: St. Andre © Lars Tore Strand

fridistanse.no (Frode Halse) >>

carpe-diem.se (Fred Gustafsson) >>

Til toppen >>

Noen bilder (onsdag 08.10.08. 23:44)

I kveldinga titta sola frem. Jeg tok derfor turen ut for å få testa ny-kameraet litt. Det begynte å bli rimelig mørkt, men jeg rakk å ta noen bilder før sola forsvant.
Tester samtidig et nytt java-script som gjør at man ved å klikke et bilde på denne siden åpner dette i et eget vindu samtidig som nettsida mørklegges. Trykk bildene jeg knipsa i dag for å se hvordan det virker.

2.Solnedgang_thumb     3.Fugletrekk_thumb     4.Fugletrekk2_thumb

Til toppen >>

Nytt kamera (mandag 06.10.08 19:28)

Jeg har i lengre tid ønsket meg et speilreflekskamera, og i dag ble dette ønsket oppfylt. Jeg svidde av noen tusen på kontoen og kjøpte et Canon EOS 450D :)
Sjekka litt rundt omkring på nett og blant venner for å få input på hvilket kamera jeg burde kjøpe, og til slutt falt valget altså på Canon-kameraet. Bestilte samtidig “fattigmanns” fisheye-linse fra Statene slik at jeg kan få tatt noen kule pg-bilder ;)

Link til informasjon om kameraet >>

Til toppen >>

Resultater i ligaene (fredag 03.10.08 10:52)

Fridistanseligaen 2008 og Distanseligaen 2008 er over for denne gang. Resultatene er egentlig ikke offisielle før den 14. oktober, men listene blir nok seende ut slik de gjør nå. I år havna jeg inne blant de 10 beste i begge ligaene.

Topp 10 Fridistanseligaen 2008 ble som følger (med forbehold om endringer):

Gradient Avax XC 2

282,3

Til toppen >>

Hjemme igjen (mandag 22.09.08 13:32)

Da var jeg hjemme igjen fra Greolieres.
Ikke optimale forhold denne gangen heller, men vi fikk fløyet 5 av 7 dager, og det er bra. Uansett en fin tur. Fikk denne gangen oppleve litt av Coupe Icare, verdens største paraglider-messe som arrangeres en gang i året i St. Hilaire. I år gikk arrangementet av stabelen for 35. gang! Moro!

En god del bilder er lagt ut i galleriet i bloggen min.

Bilde: Nettopp topplanda i Greolieres

Til toppen >>

Gréolières (lørdag 13.09.08 19:10)

I morgen tidlig går turen til Gréolières igjen. Så fremt det er nett-tilgang der nede vil jeg oppdatere bloggen min hver dag med beskrivelse av dagene samt bilder. Husk ny adresse til bloggen: wordpress.larstore.com

Eivind Larsen har laga en bra film fra vårens tur til Gréolières. Sjekk den ut via linken under :)

Film fra Gréolières >> (NB: Høyreklikk og velg “Lagre mål som...”)

Til toppen >>

Ny reiseblogg...igjen (søndag 07.09.08 21:55)

Jeg har ikke vært helt fornøyd med den bloggen jeg har benyttet når jeg har vært ute og reist. Jeg har derfor opprettet en ny blogg, og den er bygd på malen Wordpress. Var litt usikker på hvilken layout jeg skulle benytte, men har alltid likt layouten Arne Kristian Boiesen har på sin side, så til slutt falt valget på den.
Håper det er greit Arne Kristian :)

Link til ny reiseblogg >>

Link til gammel blogg >>

Link til Arne Kristian sin blogg >>

Link til Wordpress >>

Til toppen >>

Noen forandringer på siden (fredag 29.08.08 01:20)

Jeg har forandret litt på “Siste nytt”-siden min. Tidligere kunne man “scrolle” midten av siden uten at toppen og bunnen flyttet på seg (iframe). Dette er nå fjernet. Samtidig er nyhetene arkivert slik at man slipper å laste ned alle nyhetene som er publisert hver gang man besøker “Siste nytt”-siden.

Ut i verden (torsdag 28.08.08 10:42)

Fly-sesongen her hjemme nærmer seg slutten. Trist å tenke på, hvis man da ikke har noe å se frem til ;) Den 14. september går turen til Greolieres i Frankrike igjen. Skal være der en uke, og målet er selvfølgelig å få fløyet mest mulig. Den 9. januar er det duket for tur til Valle de Bravo i Mexico. I overkant av fjorten dager skal tilbringes på ett av verdens beste flysteder. Er jeg heldig blir det avreise litt tidligere slik at jeg får deltatt på Monarca Open.
Livet er ikke så aller verst :)

I går fikk jeg testa vingen med nye liner. Hadde selvfølgelig glemt å montere to av topp-linene. Merka ikke dette før jeg spant vingen i termikken :) Topplanda og monterte de siste linene før jeg tok av igjen. Da oppførte vingen seg eksemplarisk i lufta :)

Bilde: Brit Sørum har nettopp starta © Lars Tore Strand

Til toppen >>

Den beste servicen? Gradient! (fredag 22.08.08 14:30)

Jeg må si at jeg er imponert over servicen hos Gradient. Som nevnt tidligere så bestilte jeg nye liner fra fabrikanten den 14. august. Dagen etter var disse postlagt og på vei til meg. I går da jeg gikk over vingen oppdaget jeg at jeg hadde oversett en skadet line. Ny mail ble sendt til Gradient i dag, og noen timer senere får jeg til svar at linen er sendt! :) Imponert over servicen sender jeg svaret: “Thanks! You´re the best! :)”. Et par minutter etterpå får jeg denne mailen: “Hallo again, Thank you for your answer. We appreciate a lot that you are satisfied with Gradient service. Enjoy your new wing - a lot of beautiful flying experiences and only happy landings. Best regards, Michaela”.

Dette er service på sitt beste! :)

Link til Gradient >>

Til toppen >>

Ferien over (mandag 18.08.08 14:20)

Da var ferien over for denne gang. Det har vært en fin sommer med en god del fin flyging. Lengste fridistanse på meg i år ble 86,6 km. Denne turen kan du lese om her. Ny personlig høyderekord ble det også. Den 28. juli var jeg oppe i 3970 meter, og det over Rondane. Utrolig utsikt! Når det gjelder fridistanse- og distanseligaen ligger jeg foreløpig på 9. plass på distanseligaen og 10. plass på fridistanseligaen.

Vil samtidig nevne at Gradient imponerer. På ettermiddagen den 13. august bestilte jeg nye liner, og på morgenen dagen etter var linene sendt. Kjapp service! :)

Bilde: Jeg flyr over Salknappen, Vågå © Tore Larsen

Til toppen >>

Sammen igjen! (torsdag 14.08.08 12:10)

Jeg fikk igjen vingen min i går, så da er vi endelig sammen igjen :) Nye liner er bestilt, og forhåpentligvis har jeg disse i løpet av noen dager. Har uansett montert på midlertidige liner, og i går kveld tok jeg en test-tur for å sjekke om alt så bra ut. Det gjorde det :)

Bilde: Starter på sør-øst, Forbordsfjellet © Brit Sørum. Trykk for større format.

Til toppen >>

Ting tar tid... (tirsdag 12.08.08 14:33)

Som nevnt tidligere fikk vingen min hard medfart i Vågå den 25. juli. Den ble derfor sendt til paraglid.)air for helsjekk dagen etter. Ting tar tid, men nå ser det endelig ut til at jeg får den igjen, og det i morgen. Sannsynligvis er det montert på midlertidige liner, så da kan jeg nyte noen flyturer mens jeg venter på nye liner :)

Til toppen >>

Bryllup og greier (onsdag 06.08.08 20:45)

På tide med en liten oppdatering :) Det har gått slag i slag de siste dagene. På lørdag var jeg forlover i bryllupet til min kompis Bjørn Eidsmo. Han gifta seg med xxxxxxxx. Bjørn fikk selvfølgelig ikke se bruden før bryllupet, så natt til lørdag kræsja han hos meg. Bryllupet gikk veldig bra.....festen like så (tror jeg) ;) Søndag lånte jeg motorsykkelen til broren min. Turen gikk nedover til Vågå for å besøke Sture Endresen som er daglig leder på Rikssenteret for hang- og paragliding denne uka. Senteret var så godt som tomt, så vi fant like godt ut at en motorsykkeltur til Oslo muligens ikke var å forakte. Mandag kasta vi oss derfor på syklene og kjørte nedover til Oslo for å besøke Knut-Harald Hagen. Tirsdag formiddag kjørte jeg oppover til Trøndelag igjen.

Forhåpentligvis får jeg igjen vingen min denne uka. Det ser faktisk ut til at den har berga rimelig bra etter julingen den fikk; 7 liner må skiftes ut.

Bilde: Bjørn Eidsmo og XXXXXX © Lars Tore Strand. Klikk for større format.

Til toppen >>

Vingen til sjekk og jeg har vært høyt (onsdag 30.07.08 12:50)

Som de fleste sikkert har fått med seg har jeg tilbragt den siste tiden i Vågå.

Fredag fikk jeg meg en skikkelig nedtur; en annen pilot rota det til på start og dro med seg min vinge, som jeg var innhooket i, opp i lufta og et stykke bortover terrenget. Vingen fikk hard medfart. Den er derfor sendt inn til Pål Rognøy for helsjekk.

Søndag tok jeg ny personlig høyderekord. Da var jeg oppe i 3350 meter. Men den rekorden varte ikke lenge, for på mandag var jeg oppe i 3970 meter, og det over Rondane! Helt sykt å se ned på de fjellene. Fløy sammen med en annen pilot, og han landet stygt så jeg valgte å fly ned til ham istedet for å fly over det siste fjellpartiet. Vi landet ikke langt fra Dørålseter, så det ble ikke så langt å gå. Senere undersøkelser viste at han hadde brukket armen på to steder. Uansett en tur jeg ikke ville ha vært foruten :) Klikk bildene av Rondane for større format. Galleriet vil bli oppdatert litt senere i dag.

Link til toppen >>

Utdrikkingslag (onsdag 23.07.08 15:25)

Arrangerte utdrikkingslag for en kompis i går. Vi starta med gocart-kjøring og laserx før det ble middag med mye god drikke. Deretter gikk turen til Lerkendal for å overvære en konsert med Iron Maiden. Bra den! Rota oss hjem i halv tre-tida på natta :) I kveld går turen nedover til Vågå igjen. Værmeldinga ser knall ut! :)

Bilde: Iron Maiden på Lerkendal. Trykk bildet for større format.

Til toppen >>

Værmelding (søndag 20.07.08 13:08)

Jeg satt nettopp og sjekka værmeldinga for Vågå de kommende dagene, og slår det varslede været til blir iallefall jeg boende der nede fra og med onsdag :) Jeg tok en screen-capture av bildene av det varslede været, og de kan du se ved å følge linkene under her. Måtte denne spådommen gå i oppfyllelse :)

Bilde av det varslede været 1 >>

Bilde av det varslede været 2 >>

Bilde av det varslede været 3 >>

Til toppen >>

Snarvisitt (søndag 20.07.08 12:20)

Er hjemme en tur på snarvisitt nå :) Kom hjem i går og blir sannsynligvvis hjemme til onsdag morgen. Det er en forpliktelse som må unnagjøres. Nå er ikke denne verre enn at den kan kombineres med leik og moro, samt en Iron Maiden-konsert :) Uansett går turen nedover til Vågå igjen så snart været ser bra ut fra og med onsdag.

Link til Iron Maiden >>

Til toppen >>

Til Vågå....igjen! (onsdag 16.07.08 15:23)

Kom hjem fra hytta på Sjusjøen i går kveld, og i kveld går turen nedover til Vågå igjen. Stjørdal Hang- og Paragliderklubb arrangerer nemlig klubbtur i forbindelse med konkurransen Milslukern, en konkurranse som jeg skal delta i. Værmeldinga ser ikke akkurat super ut, så det ligger an til mye sosialt samvær :)

Bilde: Landinga på Rikssenteret © Lars Tore

Link til nettsidene til Stjørdal Hang- og Paragliderklubb >>

Til toppen >>

Galleriet oppdatert (lørdag 12.07.08 12:36)

Jeg har oppdatert galleriet med noen bilder fra Vågå, og planen er at nye bilder skal legges til fortløpende :)

Bilde: På tur over Gudbrandsdalen.

Link til galleriet >>

Til toppen >>

Sommer og fri (mandag 07.07.08 10:47)

Da er endelig ferietida kommet :) Denne uka avspaserer jeg, og fra neste uke av starter ferien. Det skal bli sabla godt. Hva ferietida skal brukes til? Forhåpentligvis til masse flyging! Turen går nedover til Vågå så snart det lysner der nede. Fra torsdag av snakkes det om å dra til Trysil for å fly derfra. Stedet har iallefall potensiale......det ble satt Norges-rekord derfra i forrige uke! Daniel Bjørkås fløy 235,6 km! Arne-Kristian Boiesen landet etter 210,8 km.

Bilde: Et bilde jeg knipsa av Svein Kvamme over Blåhø en kveld i forrige uke. Klikk bildet for større format.

Beklager at bloggen ikke har blitt oppdatert den siste uka. Den skal oppdateres flittig så lenge jeg er på reisefot :)

Til toppen >>

Vågå (mandag 30.06.08 11:45)

Jeg har hatt en god del turnus-fri i juni, og håpet var jo selvsagt at Vågå skulle slå til med fine flyforhold. Men den gang ei. I løpet av de siste tre ukene har Vågå stort sett kunnet by på regn, vind eller skliforhold. Men nå ser det jaggu ut som om Vågå har tenkt å vise seg fra en litt bedre side! Varselet for de nærmeste dagene ser iallefall bra ut. Hiver meg derfor i bilen og kjører nedover i kveld :)

Bloggen oppdateres!

Link til bloggen min >>

Til toppen >>

Headset (fredag 20.06.08 21:20)

Mitt gamle headset til Kenwood-radioen har tatt kvelden, og jeg var igang med å skaffe et nytt da Jonny Kvalnes kunne fortelle at han hadde et til overs. Dette var kjøpt via ebay og kostet så og si ingen ting. Jeg kjøpte dette av Jonny, og tidligere denne uka fikk jeg testet det. Ble faktisk imponert over kvaliteten. Fin lyd i ørepluggen, og de som tok inn meg kunne fortelle om godt og klart mottak. Var litt spent på hvordan kvaliteten på mine sendinger ville bli i og med at det benyttes en strupe-mikrofon, men kvaliteten ble altså veldig bra. Kan derfor anbefale dette settet.
Prisen ligger på rundt 80 kroner inkludert frakt :)

Bilde: Headset til Kenwood. Trykk for større format.

Link til headset >>

Til toppen >>

Vær (torsdag 19.06.08 00:05)

Som de fleste paragliderpiloter er jeg veldig interessert i været, og da spesielt hva vi kan forvente av vær i dagene som kommer. Her er værmeldingene et viktig verktøy, og av disse finnes det mange å velge imellom. Akkurat nå holder jeg på å sjekke ut XC Skies, en tjeneste som ser ut til å tilby det vi ønsker av opplysninger på en oversiktlig og grei måte. Blir interessant å følge været fremover :)

Bilde: Tjenesten XC Skies slik den ser ut på nett. Masse opplysninger som kan hentes ut på en enkel måte. Trykk bildet for større format!

Link til XC Skies >>

Til toppen >>

Kaffe (søndag 15.06.08 20:00)

Ustabile værforhold for tida, noe som ikke innbyr til flyging. Ble istedet en sykkeltur til sentrum for å drikke kaffe med en kompis. På nabobordet fikk vi besøk av en liten snylter (klikk bilde for større format).

XCertina Bag Mk II (tirsdag 10.06.08 15:20)

Bestilte en ny pakksekk til den nye vingen min for fem dager siden, og den kom med posten i dag. Sekken heter XCertina Bag Mk II, kostet kr 382,- inkl frakt og er bestilt gjennom target=NewWindowXCShop.com. Sekken er konstruert på en slik måte at den skal beskytte mylar-seksjonene som forsterker celleåpningene i fronten på vingen.
Testa sekken i dag og kan konstatere at metoden å pakke på er enkel, men at den krever litt “trening” :)

Link til info om sekken >>

Til toppen >>

Sykkel (mandag 09.06.08 16:47)

Drittvær og rastløs. Hva gjør man da? Vel, jeg har gått til innkjøp av en ny sykkel. Det ble en Hard Roxc Shock Pro Edition, kjøpt hos Moksnes Sport.
Greit å få ut litt energi :)

Trykk bildet for større format

Link til Moksnes Sport >>

Til toppen >>

Langfri (søndag 08.06.08 23:42)

Gikk av jobb i kveld og har nå fri i 14 dager. Fri-perioden starter selvfølgelig med vind og regn i store deler av landet, noe annet kan man jo ikke forvente. Fjorten dager bør uansett bringe med seg noen fine flydager, iallefall ett eller annet sted i landet :)

Første test (tirsdag 03.06.08 23:02)

Vinden roa utover ettermiddagen i dag, så da ble det allikevel anledning til å få testet den nye vingen litt :) Stor forskjell på denne og Lambada´en; Avax´en har rimelig kort styrevei og god handling. Virker som om den er skapt til å sentrere termikk :) Bra glid og hastighet! Tror nok jeg kan bli venn med denne vingen!

Bilde: På tur tilbake til Forbordsfjellet etter å ha tatt punktet “Langstein”. Trykk bildet for større format.

Link til loggboka på nett >>

Til toppen >>

Nyvingen har ankommet :) (tirsdag 03.06.08 13:05)

I dag fikk jeg den nye vingen min, en Gradient Avax XC2. På grunn av mye vind har jeg ikke fått testet den i lufta enda, men litt groundhandling på landinga ved klubbhuset ble det :) Muligens går turen til Vågå i kveld, så det kan hende at jomfru-turen gjennomføres der nede.

Bilde: Groundhandling på landiga © Brit Sørum. Trykk bildet for større format.

Link til Gradient >>

Til toppen >>

På tur (fredag 30.05.08 22:05)

På tide med en liten oppdatering igjen :)
Har vært ute og reist litt den siste tiden også. Forrige onsdag gikk turen til Ørsta for å delta på Norges Cup. Fikk med meg to omganger der før jeg måtte hjem for å få med meg konfirmasjonen til det ene onkelbarnet mitt, Ståle. Fin flyging der nede :) Tirsdag gikk turen nedover til Vågå. Ikke helt heldig med været der; kraftig cirrus ødela for de fine distansene. Men, men...... sesongen har nettopp starta! ;)

Bilde: På glid under konkurransen i Ørsta. Trykk bildet for større format.

Til toppen >>

Vårbad! :) (onsdag 21.05.08 09:04)

Mandag ble årets første bad gjennomført! Dette skjedde i jobbregi. Vi tok med oss tre ungdommer på tur til Tromsdalen i Verdal, og iført våtdrakter klatret vi ut i elva for å følge den et stykke nedover. Forfriskende temperatur! Vi kom ikke så veldig langt nedover elva før vi måtte stoppe; mye vann gjorde sitt til at enkelte av fallene og strykene var i overkant.

Bilde: Ansatte forsøker å få opp tauet vi benyttet for å komme oss ut i elva. Trykk for større format. © Lars Tore Strand

Link til Villa Vika >>

Til toppen >>

Vågå (onsdag 14.05.08 11:10)

Hadde arbeidshelg i helga, og var tidvis grønn av misunnelse da jeg tenkte på de som kunne nyte pinsa i Vågå. Værvarselet for mandag i Vågå så veldig bra ut, så jeg bestemte meg for å kjøre nedover dit etter jobb. Slutta ikke før klokka 2230, så det ble sen avreise.
Mandagen kom, og jeg ble belønnet med en fin flytur fra Vole til Hundorp, en distanse på ca 57,8 km. Fløy stort sett i motvind og brukte nesten 5 timer på turen. En gps som holdt på å gå tom for strøm skapte stor irritasjon, og jeg ble ukonsentrert og lite konsekvent i flyginga på slutten av turen. Tror faktisk at jeg kunne ha tyna 15-20 km til :) Uansett en fin tur!

Link til turen i loggboka på nett >>

Til toppen >>

Reising (torsdag 08.05.08 20:08)

Jeg har nettopp kommet hjem etter nesten en uke på reisefot. Forrige fredag gikk ferden til Hjartdal for å delta på Norges Cup der. Trodde at omgangen denne dagen ville bli kansellert på grunn av dårlig vær, men den gang ei. Mens omgangen ble gjennomført var jeg på tur nedover dit i bil :) Lørdagen ble kansellert på grunn av bakvind. Søndag ble en fin dag. Oppgaven ble på 43,3 km. Aner ikke hvilken plassering jeg fikk da trackloggen min ikke er gjennomgått enda :S Mandag gikk ferden til Vågå, satsa på at det ville bli fine flyforhold der. Tirsdag blåste det nordvest. Turen gikk derfor til Bøverdalen. Der viste det seg at veien opp til start var stengt og at denne ikke ville bli åpnet før førstkommende lørdag. Onsdag blåste det mye fra vest, nordvest i Vågå. Kjørte derfor til Ringebu. Kom nok for seint dit, for det hadde blåst opp der også. I dag fikk jeg en kjapp flytur fra Vole. Vestavind og rotete, valgte å lande kjapt. Får trøste meg med at sesongen så vidt har startet :)

Bilde: På gli under konkurransen i Hjartdal © Lars Tore Strand. Trykk for større format

Til toppen >>

Ny vinge! (fredag 25.04.08 01:16)

Da er ny vinge bestilt! Denne gangen blir det en Gradient Avax XC2. Fikk et bra tilbud av Pål Rognøy (paraglid.)air) som jeg slo til på. Gleder meg som en unge til å få testet ut vingen! :)

Til toppen >>

Hjemme igjen (onsdag 16.04.08 11:00)

Kom hjem fra Greolieres søndag ettermiddag. Det har vært en fin tur, men flyforholdene har ikke vært bra. Den første uka var det flybart stort sett hver dag, men vi sleit med en nordvestlig høydevind. Den andre uka vil gå inn i glemmeboka; det blåste i to dager, de resterende dagene regna det. Vel, vel. Det blir ny tur nedover i september :)

Bilde: På tur hjem. Flyr over Mont Blanc. Trykk for større format.

Til toppen >>

Blogg (fredag 28.03.08 18:08)

Det blir avreise til Gréolières nå på søndag morgen. Blir der i fjorten dager for å forhåpentligvis få fløyet litt. Skal forsøke å oppdatere bloggen min hver dag slik at de av dere som er interessert kan følge med på hva som skjer :)

Til toppen >>

Arbeidshelg (mandag 24.03.08 16:25)

Mens noen skrur termikk og koser seg i påsken må andre jobbe. Var på jobb i Ottsjö i helga i knallværet. I går tok vi turen opp Ottsjö-fjellet med snøskuter. Knallfin tur.

Bilde: Jobbkompis Alain har nettopp knipsa bilde av noen rein som løper over skuter-traseén. Klikk bildet for større format.

Til toppen >>

Party (lørdag 15.03.08. 11:44)

Kun fjorten dager igjen til Frankrike-turen, og i denne forbindelse arrangerte Brit party med fransk mat som tema. Det ble en vellykket aften, selv om store deler av kvelden er “borte” ;) Tilstede var Brit, Eivind, Elisabeth, Sture, Lise, Trond og meg.

Bilde: God mat, fin stemning. Klikk for større format.

Til toppen >>

Arbeidshelga over (mandag 10.03.08 09:23)

Da var denne arbeidshelga over. Var i Ottsjö i Sverige, og kurant vær gjorde at det ble en god del snøskuter-kjøring. Søndag kom med mye vind, noe som var perfekt for seilfly-pilotene som hadde møtt opp til årets Wave Camp i Ottsjö. Her blir de i fjorten dager, og målet er selvfølgelig å fly høyt. Den nordiske rekorden som er på over 10000 meter er satt i området rundt Ottsjö, og start og landing skjedde på Ottsjö-isen

Noen bilder under her. Trykk for større format.

100908Snoeskuter_Liten    100908Seilfly_1_Liten    100908Seilfly_2_Liten

100908Seilfly_3_Liten    100908Seilfly_4_Liten

Til toppen >>

Sture med ny sele (torsdag 06.03.08  13:17)

Som en av de første i verden kunne Sture Endresen motta sela CX2 Pro fra Sol Paragliders i dag. Turen gikk til klubbhuset for å se over vidunderet samt montere nødskjerm. Jeg må si at sela ser veldig gjennomført ut! Grattis!

Bilde: Sture med nysela. Klikk for større format.

Link til nettsidene til Sture >>

Til toppen >>

And the winner is........ (lørdag 01.03.08 19:13)

Sture Endresen har hver måned en konkurranse gående på sin nettside. Her gjelder det ut fra stikkord å gjette seg frem til hvilken paraglider Sture tenker på. Premien er en t-skjorte med en morsom tekst. Februar-konkurransen vant jeg :) På bildet poserer jeg med premien. Kan opplyse om at teksten på skjorta ikke henspeiler på mine edlere deler ;) Trykk for større format!

Link til nettsidene til Sture >>

Til toppen >>

XC-Trainer på norsk (fredag 29.02.08 14:56)

Her er en liten nyhet til de av dere som er i besittelse av en XC-Trainer. I løpet av de nærmeste dagene vil Aircotec slippe en norsk firmware. Sjekk nettsiden deres for oppdateringer.

Link til Aircotec >>

Til toppen >>

Det logges (tirsdag 19.02.08 21:07)

Frode Halse, Arne-Kristian Boiesen og Tom Salamonsen er for tiden i Greolieres for å banke vinter-rust ut av vingene sine. De første to dagene ble det ingen flyging, men i går og i dag har de fått logget turer.
Frode oppdaterer bloggen sin stort sett hver dag. Se den her.

Bilde: Tom lander © Frode Halse

Link til Frode sin blogg >>

Til toppen >>

Møkkavær! (søndag 17.02.08 21:38)

Skikkelig møkkavær i Trøndelag for tida. Ble uansett en trimtur opp Forbordsfjellet i dag. Skybas lå på 1 moh, så det var rimelig grått der oppe :) Trykk bildet for større format.

Bilde: Vindstreamer på nordstarten © Lars Tore FJERNET

Til toppen >>

Å fly som fuglen! (onsdag 13.02.08 12:10)

Stjørdal Hang- og Paragliderklubb holder for tiden nybegynnerkurs i paragliding, og i denne forbindelse har Sture Endresen skrevet en artikkel som nå er å finne på stjordal.adressa.no.

Bilde © Sture Endresen

Link til stjordal.adressa.no >>

Fast link til artikkel >>

Til toppen >>

Utvidet tur til Gréolières (mandag 11.02.08 20:42)

Begynner å bli rimelig flysugen nå, og med en smule angst for at årets vårsesong her hjemme skal bli bedriten er turen til Gréolières utvidet med en uke. Fjorten dager bør holde til å iallefall få noen fine flydager :) Frode Halse melder på sin nettside at de allerede flyr distanseturer der nede!

fridistanse.no >>

Til toppen >>

Sture i lufta! (torsdag 07.02.08. 16:13)

Vi var en gjeng som tok turen til Meråker i dag. Håpet var at Sture skulle få sin første tur etter ulykken som skjedde for snart ett og et halvt år siden. Det var skrått på start, men Sture kom seg greit ut og slapp et gledesbrøl etter take-off :) Noen bilder fra dagen under her. Trykk for større format!

070208Sture_Airborne_Liten
Eivind tester speed-glideren     Sture og Brit på start.            Sture i lufta

070208Brit_landing_liten
Brit inn for landing

Til toppen >>

Vi blir mange i Gréolières (onsdag 30.01.08. 15:55)

30. mars går turen til Gréolières, og det ser ut som om vi blir mange som tar turen. Til nå har disse meldt at de hiver seg med: Brit Sørum, Sture Endresen (med dame), Eivind Larsen (med dame), Trond Soligard, Svein H. Bjørneseth og meg.
Det er fortsatt billige billetter å få igjennom norwegian.no :)

Til toppen >>

Paragliding Pre-Worlds (søndag 27.01.08. 18:00)

Monarca Paragliding Open er nettopp avsluttet i Valle de Bravo, Mexico. Beste nordmann ble Zoran Labovic på en 12. plass. I morgen braker det løs igjen, da er det nemlig duket for Paragliding Pre-Worlds. 12 nordmenn skal delta, så det blir spennende å følge med.

Link til den offisielle nettsiden >>

Til toppen >>

Hyttetur (onsdag 23.01.08. 12:18)

Jeg har vært et par dager på familiehytta på Sjusjøen. Der var det skikkelig vinter. Store deler av den første dagen gikk med til å måke snø fra terassen. Gårdagen bød på knall vær, noe som ga en skikkelig fin vinterstemning. Knipsa noen bilder for å vise hvor fint det kan være. Klikk for større format.

Ny Apco-vinge på trappene (søndag 20.01.08. 13:46)

Jeg er for tiden på utkikk etter en ny vinge for 2008-sesongen. Det er flere vinger som frister, og noen gode tilbud har dukket opp. I dag fikk jeg en mail fra Apco hvor de kan fortelle at deres nye performance-vinge snart er klar for sertifisering i størrelsene S og M. Regner med at dette blir en vinge med rå ytelser......og at denne blir å finne over hodet på meg i løpet av våren :)

Til toppen >>

Leiking i bølger (fredag 18.01.08. 16:31)

Vi var fire stk som dro til Meråker i dag; Sture, Eivind L, Børt og meg. Det var meldt mye vind, men håpet var jo selvfølgelig at det skulle bli litt leiking med vingene. Veldig varierende på toppen av Kirkebyfjellet, men det ble et par timer med leiking. Noen bilder fra dagen under her, knipset med mobilkamera. Klikk for større format!

På start                                  Børt til høyre                          Eivind Larsen leiker

Sture på start

Til toppen >>

Første tur i år! (lørdag 12.01.08. 19:26)

Da er første tur i år logget. Eivind Larsen og jeg gikk opp Forbordsfjellet i dag og ble belønnet med en sklitur :)

Noen bilder fra dagen. Knipset av Sture Endresen. Trykk for større format.

Link til turen i loggboka på nett >>

Til toppen >>

Noen har det godt! (mandag 07.01.08. 16:29)

Akkurat nå er det en god del nordmenn som koser seg nede i Valle de Bravo, Mexico. De som har logga i loggboka på nett kan fortelle om fine forhold, og det er allerede logget mange timer. Misunnelig? Jeg? En smule....... :)

Foto: © Daniel Bjørkås

Link til turene i loggboka på nett >>

Til toppen >>

Fjelltur (torsdag 03.01.08. 16:01)

Fridag i dag, og knall vær. Selvfølgelig mye vind, så det ble en gåtur opp Forbord bare for å nyte turen. Var igjen litt dagslys da jeg kom ned, så det ble en liten avstikker inn mot 4H-stien også. Ble nesten ei mil tilsammen. Tracklogg fra turen samt noen bilder kan beskues her.

Link til turen >>

Til toppen >>

Godt Nytt År! (tirsdag 01.01.08. 14:06)

Jeg ønsker alle besøkende av mine sider et riktig Godt Nytt År! Måtte det nye året bringe med seg mye spektakulært flyvær! :)

Knpset et bilde av Stjørdal “skyline” i går kveld litt før 12-slaget. Trykk for større format.