Juletrim (lørdag 29.12.07. 19:52)

Det er for tiden veldig slappe dager. Ble derfor en kjapp trimtur opp Forbordsfjellet i dag. Testa ut et nytt program på telefonen som heter Nokia Sports Tracker. Skikkelig fancy greier, men det kule er at det kan legge ut en tracklogg i realtime. Turen kan da ses på nett samtidig som den gjennomføres. Man kan også knipse bilder og laste opp disse mens man er ute på tur. Bildene blir da lagt inn i sporloggen der hvor de ble knipset. Foreløpig er det ikke mulig å oppdatere sin egen blogg/nettside med en realtime tracklogg lagt over kart fra google, men det jobbes med dette. Blir spennende å se om denne oppdateringen kommer før flysesongen :)

Link til noe av test-turen som ble gjort i dag >>

Til toppen >>

En hilsen fra Ojovolador.com (onsdag 26.12.07. 14:08)

Jeg fikk denne morsomme julehilsenen fra Ojovolador.com/TheFlyingEye i dag. Trykk bildet for stort format!

Link til Ojovolador.com >>

Til toppen >>

Snart snur sola :) (onsdag 19.12.07. 21:27)

Kun et par dager igjen nå så snur sola og vi går mot lysere tider. Den mørkeste dagen er 22. desember, deretter blir det lysere for hver dag som går.
Vi merker ikke så mye til dette i starten, i og med at vi kun får noen sekunder med mer dagslys de første dagene. Men uansett er det godt å tenke på at vi snart kan begynne å legge den mørkeste årstiden bak oss :)

Link til side som viser eksakt når sola snur >>

Til toppen >>

Trimtur (torsdag 13.12.07. 15:40)

Det ble en trimtur opp Forbordsfjellet sammen med Brit og med full oppakning i dag. Sture kjørte så langt det gikk; ca 300 m forbi parkeringa ved Svartkam, deretter ble det å ta beina fatt. Håpa på relativt rolige vindforhold, men kjente raskt at det kom til å blåse for mye på toppen. Gikk uansett helt opp :) Blåste rundt 15-16 ms på start, noe som er småfriskt :) Testa et program på mobilen som heter “Activity Monitor” i dag. Dette er en skritteller som i tillegg til å telle skrittene jeg tråkker også regner ut forbrenning osv. I følge programmet brukte jeg 6917 skritt på opp- og nedturen i dag. Fin trim det, iallefall når man har ca 25 kg på ryggen :)

Bilde: Jeg på tur ned. Knipset med mobil av Brit. Klikk for større format.

Til toppen >>

Bomtur (søndag 09.12.07. 15:25)

Vi var en gjeng som bestemte oss for å prøve Meråker i dag, i og med at nesten alle varsler sa sør-østlig vind. Ved ankomst Meråker viste det seg at det var bakvind. Spreke som vi er ble det da bestemt at vi skulle kjøre til Forbord for å gå opp Forbordsfjellet. Som sagt, så gjort :) Vi pesa oss opp, bare for å oppdage at det blåste for mye der oppe. Hørte jeg noen si Murphy´s law?
Uansett, det ble en fin trimtur, og været var iallefall fint.

Bilde: På tur ned Forbordsfjellet, knipset med mobil. Trykk for større format.

Til toppen >>

Vintervær (mandag 03.12.07. 15:06)

Jeg testa veien opp Forbordsfjellet i dag. Med bil ble det stopp etter 50 meter opp den første bakken; speilblankt! Tok derfor beina fatt. Etter Svartkam ble det en god del snø, så det skal nok bli småtungt å gå opp fjellet med flyutstyret på ryggen :)

Vakkert vintervær i dag; noen minusgrader og sol!

Bildet er knipset med mobil. Trykk for større format.

Til toppen >>

Den skal tidlig krøkes... (torsdag 29.11.07. 12:34)

...som god paragliderpilot skal bli :)
Fant denne videoen som viser Christopher på 9 år som lærer å fly!

Link til video >>

Til toppen >>

Live tracking online (lørdag 24.11.07. 19:03)

For en stund siden kjøpte jeg en Nokia N95 mobiltelefon. Dette er en telefon som har det meste, også en innebygd GPS. I dag testa jeg ut et program som heter Traxme, et program som via gps´en i mobilen kan vise interesserte hvor jeg befinner meg til enhver tid.....så lenge jeg har programmet påslått på min mobil da :) Hvor jeg befinner meg kan da ses i google maps via denne nettsiden. Oppdateringsfrekvensen på hvor jeg befinner meg kan stilles inn i programmet på mobilen, og en tracklogg kan visstnok også tegnes opp i kartet. Fungerer dette vil det være noe ala live-trackingen under Red Bull X-Alps. Kan bli moro å få testet ut! :)

Møkkavær i vente (onsdag 21.11.07.)

Vi har hatt tre dager med fint vær i Trøndelag, men nå ser det ut til at møkkaværet er på tur inn. Tre hissige lavtrykk skal visstnok gi oss snø og lave temperaturer i de nærmeste dagene. Yr.no er iallefall ikke optimistiske når det gjelder flyvær. Se bilde av varsel her.
Får trøste meg med at det ble et par turer fra Forbordsfjellet på mandag og tirsdag. Det var en god del snø opp fjellet, noe som gjorde at turene ble kombinert med litt trim ;)

Link til mine turer på nett >>

Til toppen >>

Vinter i fjellet (mandag 19.11.07.)

Var i Ottsjö i helga, og der var det vinter, gitt :) Knallvær i går, og da ble selvfølgelig snøskuteren tatt frem og testet. Det var et vakkert skue som møtte oss da vi kom opp på fjellet, hele Ottsjö var nemlig dekket av et skyhav. Klikk bildet for større format

Bilde: Ottsjö. Knipset av meg med mobil.

Til toppen >>

Slappe tider (torsdag 15.11.07.)

I går var vi en gjeng som tok turen opp Forbordsfjellet i håp om at det skulle være flyforhold der oppe. Sørøstlig til sørlig svak vind samt 10 cm snø var hva som møtte oss......Det ble kun en sklitur på et par av oss.
Og sånn blir det nok en stund fremover. Dagene blir kortere og kortere, noe som har lett for å bringe med seg mye inneliv, noe som igjen kan føre til slappe tider. Hva gjør man da? Jeg for min del bestemte meg for å slutte å snuse på søndag. Greit å starte de slappe tidene med abstinens......holder kroppen våken litt lengre da ;) Går foreløpig veldig greit......
Håper på litt mer aktivitet i helga; skal jobbe og stikker til Ottsjø for å tilbringe helga der.

Til toppen >>

Svar fra Apco (søndag 11.11.07.)

Fredag sendte jeg en mail til Apco for å sjekke ut om de kommer med en ny performance-vinge til sesongen 2008. I dag fikk jeg svar fra Anatoly Cohn, og han kan fortelle at de har en performance-vinge under utvikling, men at de ikke har satt noen dato for når den skal slippes på markedet enda. Blir spennende å se hva de kommer med! :)

Link til Apco Aviation >>

Til toppen >>

Ny vinge til neste sesong (?) (fredag 09.11.07.)

Jeg vurderer å gå til ansaffelse av en ny vinge til sesongen 2008. Mest sannsynlig blir det en 2-3´er, men 2´ere kan også være interessant. Har en del vinger i kikkerten, og har også vært i kontakt med Apco for å få sjekket ut om de eventuelt har noe på trappene til 2008-sesongen.
Tilbud på vinger mottas med takk! :)

Til toppen >>

Nye bilder i galleriet (torsdag 08.11.07.)

Jeg har lagt ut noen nye bilder i galleriet. Disse er tatt i løpet av sesongen 2007. Ser ut fra det jeg har tatt at kameraet skal benyttes mye flittigere neste sesong :)

Til toppen >>

Sture snart i lufta (mandag 05.11.07.)

Sture Endresen er snart i lufta igjen etter ulykken i fjor høst. Den sterkeste indikasjonen på dette er at han på lørdag hentet ut sin splitter nye vinge Sol Synergy 3 på posten. Været var selvfølgelig begredelig, så det ble ingen test-tur denne dagen. Men flyvær blir det sikkert etter hvert, og da blir nok duken luftet :)
Grattis!

Bilde: Sture pakker ut den nye vingen. Knipset av meg med mobil.

Linker (mandag 29.10.07.)

Har begynt å legge inn noen linker under kategorien “Linker”.
Forslag til linker mottas med takk :)
NB: Kun sider som oppdateres relativt ofte kommer med.

Til Linker >>

Til toppen >>

Gréolières til våren igjen (tirsdag 23.10.07.)

Som de fleste sikkert har fått med seg så falt jeg pladask for Gréolières. Nå er det bestemt at vi blir en gjeng som stikker nedover igjen for et ukesopphold den 30. mars. Det er en stund til, men for de som eventuelt ønsker å være med nedover kan det være lurt å kjøpe flybilletter nå; prisene stiger en god del frem mot avreisedato. Vi kjøpte billetter nå og betalte kr 1500,- tur/retur Trondheim med Norwegian.

Kjapp cellepakking (tirsdag 16.10.07.)

Flere og flere pakker vingene sine ved å benytte celle/trekkspill-metoden, en metode som er litt tidkrevende, men som skåner leading-edge´n på vingen betraktelig. Nå har en smart fyr funnet opp en litt annen variant av denne typen pakking, og med denne pakker du vingen kjapt! Testa den selv i dag, og den fungerer utmerket.

Instruksjonsvideo som viser metoden >>

Min metode ;) >>

På TV (lørdag 13.10.07.)

26. juli 2006 ble Frode Halse en opplevelse rikere, han ble i sin paraglider fanget av en nimbus-sky og sugd opp til 6100 meter. Jeg fløy også i det aktuelle området denne dagen. I februar ble Frode forespurt av produksjonsselskapet Wall to Wall om han ville være med i en dokumentarserie de skulle produsere for National Geographic og Discovery Channel. Serien omhandler usedvanlige overlevelser i ekstremsituasjoner. Frode sa ja til denne forepørselen, og i mars kom et crew fra produksjonsselskapet til Norge for å foreta intervjuer som skulle brukes i programmet. Selskapet ønsket også å intervjue meg, så jeg ble fløyet ned til Oslo hvor intervjuet ble gjennomført. Hva av dette intervjuet som eventuelt er med i programmet vet jeg foreløpig ikke, men i går kveld ble iallefall programmet sendt på Discovery Channel Canada med tittelen “Against All Odds - Falling From The Sky”. Mot slutten av året vil programmet bli vist på National Geographic under navnet “Accidental Survival”.

Bilde: Frode Halse blir intervjuet. Knipset av meg.

Link til Frode´s nettside >>

Link til Discovery Channels omtale av “Against All Odds” >>

Promo av programmet >>

Fotokonkurranse (torsdag 11.10.07.)

www.friflukt.no kjører for tiden en fotokonkurranse hvor besøkende av nettsiden kan stemme på årets bilde for sesongen 2007. Ett av mine bilder er også med. Bildet ble knipset på Mirador, Lanzarote vinteren 2007. Er rimelig fornøyd med det selv, men det spørs hvor høyt det kommer i kåringen :)
Bildet jeg deltar med er det til høyre her. Klikk bildet for større format.

Link til avstemningen >>

Til toppen >>

Galleriet oppdatert (søndag 07.10.07.)

Vi var en gjeng som tok turen til Forbordsfjellet på fredag. Det var en kjempefin høstdag, selv om forholdene ikke var optimale. Sture Endresen dukka opp og knipsa noen bilder. Disse ligger nå i galleriet.

Til toppen >>

Apco Label 5? (onsdag 03.10.07.)

Noen har sikkert lagt merke til at vingen jeg benytter under logging i loggboka på nett har fått navnet Apco Label 5. Årsaken til dette er denne:
I Frankrike fant jeg ut, av en eller annen merkelig grunn, at jeg skulle legge whisky inne i flyutstyret. De kunne jo ikke være så hardhendte på flyplassene at dette kunne knuses?
Ved ankomst Gardermoen sto jeg og venta på utstyret. Og der kom det, gitt. Men det så da mistenkelig vått ut? Greit nok, det regna ute. Men kunne det bli så vått bare på turen fra flyet og inn i terminalen? Løfta sekken av samlebåndet, og stanken som slo imot meg var ikke til å ta feil av; whisky av merket Label 5.
Vingen var kliss våt! Derfor navnet altså; vingen ble døpt med whisky av merket Label 5 :)

Til toppen >>

Tilbake fra Gréolières (mandag 01.10.07.)

Kjedelig å måtte si det, men da er faktisk turen til Gréoliéres overstått. Og hvilken tur det har vært! Været var ikke optimalt, men vi fikk fløyet fire av syv dager. I likhet med oss i Norge har Gréoliéres slitt med været denne sesongen. Normalt kan man fly hver dag her nede. Flystedene er fantastiske; startene er store, landingene like så, og naturen tar pusten fra deg! Dette stedet er meg! :) Det blir ikke lenge til neste gang turen går ned til fanastiske Gréoliéres! Har lagt ut noen bilder fra turen i galleriet.

Lørdag ble det en mellomlanding i Oslo for å overvære en konsert med Dream Theater, ett av mine favorittband siden slutten av 1980-tallet. Fantastisk konsert! Bildet over er knipset fra konserten. Trykk for større format.

Til toppen >>

Vive la France(?) (fredag 21.09.07.)

I kveld går turen ned til Gardermoen, og i morgen tidlig er det avreise til Greolieres, Frankrike. Regner med å ankomme stedet vi skal bo i 12-tida på formiddagen. Målet med turen er selvfølgelig å få masse fine flyturer :)
Jeg tar med laptop´en slik at jeg kan oppdatere bloggen hver dag med beskrivelse av dagen samt bilder, så da blir iallefall de som er interessert oppdatert på hva som skjer der nede :)
Forepig værvarsel ser bra ut,  iallefall ifølge yr.no. Accuweather melder en del vind et par av dagene.

Link til varsel fra yr.no >>

Link til varsel fra accuweather >>

Link til bloggen >>

Nytt leketøy (07.09.07.)

Kjøpte meg et nytt leketøy i går, et Stryker F27C. Flyet har en toppfart på 130 km/t. Blir moro å ha noe å leke med når vinteren setter inn :)
Trykk bildet for større format.

Link til video av flyet >>

Mer informasjon om flyet >>

Blogg (30.08.07.)

Jeg har en blogg liggende og slenge på nett som benyttes når jeg er i utlandet og flyr. Denne kan jeg oppdatere via mail på mobilen min, og fra nå av kan jeg også legge til bilder slik at dere kan få se hvor fint jeg har det ;) Iallefall en kjekk liten sak hvis dere ønsker å se hvordan for eksempel Frankrike-turen utarter seg. Foruten at denne har en egen adresse er den nå også lagt ut på mine nettsider. Den orginale adressen er paatur.blogspot.com, men dere kan nå også finne den via denne linken. Linken blir å finne på startsiden når jeg er på reisefot.

Tur til Gréolières (29.08.07.)

Denne sesongen har vært bedriten. Ikke det at det ikke har blitt en del flytid, men de fine turene har uteblitt. Føler derfor at denne sesongen burde utvides litt, og når et tilbud om å bli med til Gréolières i Frankrike i en uke dukker opp kan man ikke si nei :) Reiser nedover den 22. september for å nyte fine flyturer!

Hit går ferden >>

Til toppen >>

Første test av “ny-sela” (27.08.07.)

I går var det faktisk flybart på Forbordsfjellet, og da måtte jeg selvfølgelig benytte sjansen til å få testet “ny-sela” som kom med posten på lørdag.
Ble en tur på litt over en time med termisk hang før bygene nærmet seg og vinden økte på. Førsteinntrykket av sela er veldig bra!
Ingar Hopstad, Peter Skagseth og Dag-Steinar Johnsen knipset noen bilder. Disse er nå lagt ut i galleriet.

Til toppen >>

And the winner is....... (25.08.07.)

.....meg! :)
Har hatt en stillingskrig gående mot et lite krapyl av en smågnager, nemlig en mus. I to dager har den klart å gnage bort osten jeg satte i musefella, uten at drapsvåpenet klappet sammen og sendte krypet til de evige jaktmarker. Samtidig var den så frekk at den sprang over stuegulvet mitt, var nesten så jeg hørte den lo idet den passerte. Men i dag, endelig, hørte jeg et “smekk” inne i skapet. Resultatet ser du til høyre. Trykk bildet for større format. Eneste problemet nå er om den skal hives i restavfall eller kompost ;)

Advance Impress (25.08.07.)

Jeg har kjøpt en ny “brukt-sele”, og denne kom med posten i dag. Sela er en Advance Impress, og jeg håper denne vil gi meg mange behagelige timer i lufta. Blir montering av nødskjerm pluss justeringer for behagelig sittestiliing i dag. På fjellet blåser det opp mot 22 ms, så jeg tror jeg gir f i å teste sela i lufta i dag ;)

Motorsykkelen solgt (25.08.07.)

I 2005 kjøpte jeg en Suzuki GSX600R, en sykkel jeg har vært kjempefornøyd med. På grunn av at jeg har planer om å kjøpe en større sykkel, en GSX1000R, har jeg nå solgt sykkelen. Kjøperen ble min bror, og jeg håper han får like mye glede av sykkelen som jeg hadde :)

Oppdatering (18.08.07.)

Har begynt å legge inn nyhetene på sida Siste nytt. Nyhetene kommer i en egen boks (iframe). Gi beskjed om dette fungerer dårlig hos deg.
Jeg jobber med å få lagt inn alle de gamle nyhetene (helt fra år 2003), men dette er ikke prioritert da det tar tid :)

Oppdateringer (16.08.07.)

Har lagt inn noen bilder på siden Tandemtur som viser en tandemtur.

Oppdateringer (10.08.07.)

Fortsatt ikke flyvær. Har fikset sidene Om meg, Tandemtur, Galleri og Gjestebok. Videoer vil etter hvert komme under Galleri.

Under konstruksjon (05.08.07.)

Sidene er for tiden under konstruksjon. Foreløpig er kun startsiden oppdatert.

Ny layout! (05.08.07.)

Til toppen >>

Vind, vind og..........vind! (onsdag 04.07.07. 11:06)

Det blåser for tiden kraftig i Trøndelag, og sørover regner det. Det blir derfor lite flyging. Ganske tragisk å tenke på at 14 dager av ferien allerede er gått uten noen skikkelige flydager.
Har iallefall fått meg noen fine turer på motorsykkelen :) For selv om det blåser er det varmt. Og dagen i dag er visst ikke noe unntak; klokka 10:50 var det allerede 24 grader på Værnes. Puh! Blir nok en luftetur langs trønderske veier i dag også :)

Til toppen >>

Ferie :) (fredag 22.06.07. 11:01)

Gikk av arbeid i går kveld, og er nå veldig klar for ferie :) Har fri til 1. august.
Våkna opp i dag til et overskyet og vindfullt Trøndelag, og det er jo typisk. Har liksom vært slik denne våren; dårlig vær - fri, flyvær - jobb. Satser allikevel på at noen flydager dukker opp i løpet av ferien :) Skal først gjøre unna noen tandemturer som er bestilt, deretter går turen nedover til Vågå hvor jeg stort sett kommer til å oppholde meg så lenge været er kurant.

God sommer!

Til toppen >>

På tide med en oppdatering :) (tirsdag 29.05.07. 12:17)

Denne sida har ikke vært oppdatert på en god stund, så det er kanskje på tide å slenge inn noen ord :)
Har blitt en del flyging den siste tiden, loggen min kan beskues her.
Vår- og sommerhalvåret er den tida da det blir en del tandemturer. På lørdag var det ei kommende brud som ble lurt opp i lufta. Trykk bildet for større format. Bildet er knipset av Trond Lerfald.
De kommende dagene er det meldt fint og varmt vær, men selvfølgelig mye vind. Det ser derfor dårlig ut med tanke på flyging. Men jeg har et annet leketøy stående i garasjen som skal få luftet seg litt :) Full fart på svingete veier..........

Til toppen >>

Suzuki GSV-R800 presentert! (torsdag 22.02.07. 21:18)

En nyhet beregnet på de av dere som følger med på MotoGP-sirkuset:
Suzuki presenterte i dag motorsykkelen de skal delta med i år. Sykkelen har fått navnet GSV-R800, veier 148 kg og har en toppfart på rundt 330 km/t. Hadde vel vært noe å kjørt med på hullete norske veier..... :)

Foto: Suzuki

Til toppen >>

Bilder fra Lanzarote (lørdag 03.02.07. 15:32)

Kom hjem fra Lanzarote i går ettermiddag. Vi som dro hadde en knall-tur. Mye fin flyging og sosialt samvær. Noen bilder er lagt ut i galleriet.

Oppdateringer på bloggen (fredag 19.01.07. 14:13)

Bloggen min vil oppdateres via mobil under turen til Lanzarote. Følg med for å se om det blir noe flyging :)

Link til bloggen >>

Til toppen >>

Snart avreise til termikk-land :) (tirsdag 16.01.07. 18:35)

Skal gjøre unna et par døgns jobb nå, så er det klart for avreise til termikk-land. Tibor Stern tipsa meg om denne siden som viser vær-varselet i Arrecife 15 dager fremover i tid, og det ser jo forferdelig ut ;)
Jaja, noen må jo slite seg igjennom herligheten :)

Til toppen >>

Lite nytt :) (tirsdag 09.01.07. 16:07)

Det har vært dårlig med oppdateringer på denne siden i det siste, men desto mer på nyhetssiden jeg også administrerer.
Flyværet i Trøndelag uteblir; det blåser og regner om hverandre, noe også resten av landet sliter med. Får sette min lit til at flyværet i Lanzarote slår til :)